Benzín E10 byl zavedený v celé EU s cílem nižší produkce C02 a také z důvodu snížení spotřeby neobnovitelných zdrojů ropy. Tento typ benzínu je od ledna 2024 k dispozici také v České republice a nahradí zejména Natural 95 ve specifikaci E5. Písmeno E značí etanol (biolíh), který se přidává do benzínu – benzín E10 tedy obsahuje maximální množství 10 % bioetanolu a 90 % benzínu. Na některých čerpacích stanicích najdeme i nadále benzín s příměsí 5 % biolihu, ale jejich nabídka bude značně omezena (např. 98oktanový benzín od EuroOilu).
Použití benzínu E10
Použití paliva E10 je možné ve všech strojích STIHL, ať už jde o starší stroje s klasickými dvoutaktními motory či novější dvoutaktní motory s předvýplachem STIHL 2-Mix, případně čtyřtaktní motory STIHL 4-Mix mazané mastnou směsí a nebo klasické čtyřtaktní motory jako jsou Loncin, Kohler nebo Briggs & Stratton používané v zahradních sekačkách a traktorech. Všechny tyto karburátorové stroje jsou konstruovány tak, aby dokázaly pracovat s palivem s příměsí 10% biolihu.
Motory, které jsou vybaveny elektronicky řízeným karburátorem STIHL M-Tronic, anebo elektronicky řízeným vstřikováním paliva, bez problémů zvládnou obsah biolihu v palivu v rozmezí 25 % až 28 %. Z toho vyplývá, že není zapotřebí mít obavy ohledně funkčnosti strojů s tímto typem paliva.
Skladování benzínu E10
Je třeba zmínit, že biolíh obsažený v benzínu je hygroskopický, což znamená, že na sebe váže vzdušnou vlhkost, a právě tato vlastnost může způsobit zvýšenou korozi kovových součástí palivového systému. Je tedy nutné vyhnout se delšímu skladovaní a dbát na informace uvedené v návodu k použití. Změny teplot a vzdušná vlhkost urychlují uvolňovaní těkavých složek benzínu, a vázání vzdušné vlhkosti na líh, což zapříčiní vznik kalů a usazenin, které se začnou hromadit na dně kanystru. Tímto způsobem může dojít až k úplnému oddělení biolihu od benzínu! Protřepání kanystru nebude mít žádný účinek, jelikož již nedojde ke spojení těchto dvou složek. Pokud takové palivo použijeme, může dojít k ucpání drobných otvorů karburátoru a jeho poškození, případně i k zadření motoru, protože toto palivo nebude mít dostatečné mazací schopnosti. Palivo doporučujeme skladovat v odpovídající nádobě, a ne déle než 30 dnů!
Správné zazimování stroje
S tímto spojené je i správné zazimování stroje po sezoně, protože se stroj nebude používat několik měsíců. Je třeba brát zřetel na to, abychom z nádrže vylili veškeré palivo, stroj nastartovali a nechali ho běžet, dokud nespotřebuje zbytky paliva z palivových cest a karburátoru.